donderdag

De meest bijbelse kerk?

We hebben een bijbelse gemeente gezocht.
Onze kerk is niet zo bijbelvast meer.
Die kerk is behoorlijk onbijbels bezig.


Kan dit?
Ik denk dat het hele kerkelijke systeem in Nederland, Europa of zelfs de hele wereld niet bijbels is.
Een kerk met vastgestelde regels en met een gebouw is een menselijk systeem om zichzelf te dienen. In de bijbel kom ik zelfs het woord kerk niet eens tegen. Ook vind ik nergens de opdracht om collectes te houden voor het bouwen van een groot gebouw. 

Wel lees ik dat ...de Heer dagelijks toevoegde aan de kring die behouden werden. Handelingen 2:47

Helemaal geen gebouwen en voorwaarden en regels.
Ook Paulus zegt tegen de mensen in Athene, dat God niet woont in een gebouw dat door mensenhanden is gemaakt. Handelingen 17:24

Dus een dominee kan nooit zeggen: we komen samen in het huis van God. Nee, dat gebouw is zijn eigendom of dat van de groep mensen die het gekocht heeft. Er wordt veel te veel nadruk gelegd op het systeem dat draaiende gehouden moet worden, de organisatie die zich kerk noemt. Terwijl Jezus en later Paulus het heeft over individuele mensen die doen wat de wil van God is en die in relatie staan met God en elkaar. In wie God zijn liefde uitwerkt.

In de bijbel komen mensen samen bij elkaar thuis en zorgen voor elkaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...