donderdag

Kom maar bij Mij



Soms is het trauma zo groot en diep dat hulp nodig is om van het dwalen in de woestijn terug te keren naar je bestemming. Als je als kind dingen overkomen zijn die niet te verdragen waren dan leer je jezelf overlevingsgedrag, iets wat blijft en niet zomaar weggaat.
Door veel christenen wordt dit ontkend en mogen depressie of de gevolgen van trauma niet bestaan. Er zijn ook geloofsgroepen die het willen weg bidden en als de persoon niet op gebed geneest, noemen ze dat ongeloof.
Soms is het goed om terug te gaan naar het verleden. niet om daar te blijven hangen, maar om te ontdekken waar en hoe het overlevingssysteem ontstond en hoe dat nu nog steeds functioneert. Om vandaar uit stap voor stap er uit te komen. Dat kan met een hulpverlener.
Zo werkt God toch ook: stap voor stap laat Hij mij zien wie Hij is en dat Hij een betrouwbare Vader is. Dan kan de leugen uit je verleden ontdekt worden (...ik ben niets waard, of...ik doe er niet toe) en kun je vervuld worden met waarheid, Gods waarheid: Jij bent Mij alles waard.

Psalm 51:8 ... maar U wilt dat waarheid mij vervult, U leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...