zaterdag

Depressie, angst en geloofszekerheid

 


Als je psalm 55 leest dan zie je dat depressieve gevoelens, angst, boosheid en verdriet gewoon samengaan met vertrouwen op God en vrede met Hem. Wij hebben als christenen teveel geleerd dat dit negatieve gevoelens zijn die je niet meer toe mag laten of mag hebben als je gelovig bent. mijns inziens gaat dat samen, God is er in mijn blijdschap, maar ook in mijn angst en depressie. Dat Hij alles doet medewerken ten goede is een zeker weten, dat Hij er is ook, net zoiets als ademen. Maar op dit moment vind ik het zeer bedreigend wat er allemaal gebeurt, maar dat wil niet zeggen dat ik fluitend door het leven ga, omdat God mijn zekerheid is. Vers 23 is dat waar ik me aan vasthoud (trouwtekst van ons) maar ik denk dat het best gezond is als ik mijn gevoelens niet wegstop. Psalm 55:5 en 6  en 23:

Mijn hart beeft in mijn binnenste,

dodelijke schrik heeft mij overvallen.

Vrees en beven komen over mij,

huiver bedekt mij.


Werp uw zorg op de HEERE,

en Híj zal u onderhouden;

Hij zal voor eeuwig niet toelaten

dat de rechtvaardige wankelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...