zondag

Corona en geloof

 



 Vooral die omdraaiing van woorden en begrippen zijn vermoeiend. En dat er maar 1 mening is. Zowel wat corona en de maatregelen betreft als ook de vermeende juiste bijbelse reactie hierop. Is die er? Nee die is er mijns inziens niet, maar ik merk het wel. Er komt ook een tweespalt bij gelovige mensen: er wordt een tegenstelling gemaakt tussen voor je mening opkomen en op God vertrouwen. Tussen de leugen benoemen en erover zwijgen, want het is een strijd in de hemelse gewesten. Tussen je beroerd voelen of depressief over het leed dat men anderen aandoet en wees blij in de Heer, want je hoort tot de geredden. Gelovigen hebben toch al vaak geleerd dat gevoelens er niet toe doen, die doe je weg door verstandig te geloven. Ik heb nu dus niet alleen een coronamaatregelenprobleem, maar ook een geloofsprobleem. Ik weiger nl op deze tegenstellingen in te gaan.

Mijn klacht is ook niet persoonlijk bedoeld, maar het is een tendens die ik zie en erg pijnlijk vindt. Ook ik blijf veel thuis en ben er echt van overtuigd dat alles goed komt. Maar wat er nu gebeurt is zo overweldigend en zo wreed, dat ik mket weten wat het is enzo. Ik begrijp ook dat het je teveel wordt. Maar de tegenstellingen die ik hierboven noemde kloppen niet. Dat is hetzelfde als de regering doet. Kan ik niet tegen

Wat mij beangstigd is dat de liefde verkilt , ook onder gelovigen. Wat voor mij bevrijdend is voor mij de innerlijke overtuiging dat de Liefde wint. Dan durf ik verder te kijken dan het hier en nu. " Dat de Liefde overwint is voor mij ook een zekerheid, maar staat niet tegenover mijn mening of angsten niet uiten, maar wegslikken.  Kritisch denken is voorbij, vrijheid is verleden tijd en straks is je lichaam niet eens meer van jezelf. Nu eigenlijk al niet, al een half jaar verplichte mondkapjes, verplichte melding aan het Gesundheitsamt en test als je in besmet gebied geweest was. De kilheid van deze geboden benauwt me enorm. Ik zat al niet lekker in m,n vel toen corona begon, nu zit ik tegen het depressieve aan. Misschien ben ik het al wel. De dreiging van een verplichte vaccinatie... Alles bij elkaar vind ik dit vreselijk en van begrip van liefde van andere gelovigen? Heel weinig meegemaakt. En waarschijnlijk doe ik dat zelf ook niet heel goed. Nee, het is allemaal niet normaal.



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...