woensdag

Angst en verraad


De quarantaine en de draconische regels hakken erin. Veel mensen zeggen nog: het is nodig, het is voor onze bescherming, wees toch blij dat we beschermd worden. Wat?
Als ik zie en lees wat er gebeurt met gezonde mensen in quarantaine, dan word ik niet blij. De politie is zo aktief in het opsporen van jongeren die de afstand en quarantaine niet zien zitten en strooit met gigantische boetes. Nog nooit heb ik de politie zo in aktie gezien met het opsporen van echte misdadigers. De mensen lopen angstig en met een grote boog om je heen. De meldingen van huiselijk geweld lopen de spuigaten uit. Ouderen worden opgesloten op hun kamer en mogen geen bezoek meer. Sinds wanneer wordt er over ouderen gesproken met de woorden kwetsbare mensen? De burgemeester van Kampen riep op om vooral de kliklijn te bellen als je overtreders zag. Weet je wat dat is? Je medemens verraden. DDR- mentaliteit. Gisteren liepen wij in de tuin en ongeveer 100 meter verder is een tennisbaan (nu verboten) en daar tennisten 2 jonge mensen. Even later stond daar de politie. Daar kwam mijn buurman trots aan ons vertellen dat hij gebeld had, want je mag nu niet tennissen. Ik werd er beroerd van, betekent dat dat hij ons ook verraadt als wij bv langer dan 36 uur niet thuis zijn. Wat betekent dat we ons dan moeten melden en 2 weken in echte lockdown moeten. Dat is toch doodeng? En dan heb je nog de getallen die niet kloppen: er de helft van de wereldbevolking zit in quarantaine, dat zijn in Duitsland bv ruim ongeveer 83.000.000 tegenover 128.092 geinfecteerden waarvan 64.300 genezen en 3038 overleden.  Erg genoeg, maar om dan 83 miljoen mensen in quarantaine te zetten en hen allerlei abnormale regels op te leggen, nee daar word ik niet blij van.
Ik vind vooral de psychische gevolgen heel erg, ik merk het bij mezelf en bij anderen. Angst voor ziekte of dood heb ik niet (zo erg) maar als ik al die angst, het geweld, het verraad en de onmacht van mensen zie dan slaat de angst me om het hart. Onze pleegzoon heeft veel migraine de laatste weken, angst om de corona, hij had gehoord dat bijna iedereen dood zou gaan, vooral oude mensen. En wij, zijn pleegouders, zijn in zijn ogen al heel oud, wat als wij dood gaan. Iedereen is bang gemaakt en is blij opgesloten te worden. Dat vind ik bizar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...