maandag

Vrij van dogma´s



Sinds een jaar lees ik de blog Dogmavrij van Inge Bosscha. www.dogmavrij.nl Op een goede en respectvolle manier laat ze beschrijft ze de ernstige gevolgen van een religieuze opvoeding. Een opvoeding waarin ouders bepalen hoe het kind zich mag voelen, hoe het zich moet gedragen en wat het hoort te geloven.
Ze komt, net als ik, uit de Ger. Kerken Vrijgemaakt. Doordat mijn ouders daar uitgezet zijn toen ik 13 was begon voor mij toen de zoektocht van mijn ouders naar een kerk of gemeente waar men respectvol en in liefde met elkaar om ging. Later ging deze zoektocht voor mij en mijn man verder. Elke keer stuit je weer op dogma´s waaraan iedereen van die kerk zich moet houden. Denk je er anders over en laat je dat merken, dan kun je beter weggaan. 

In een aantal van mijn blogs laat ik zien hoe men dan met je omgaat en hoe beschadigend het is voor mensen om dit te ondergaan: religieuze mishandeling. 

Dat kun je hier lezen

En hier

Hier hoe men de controle houdt

Op de bingokaart van Dogmavrij zie je de meeste opmerkingen staan die gedaan worden als je vragen stelt of duidelijk maakt dat je anders denkt of de teksten anders interpreteert.

Al een jaar of 6 zie ik geen kerk meer van binnen en zijn we van geen enkele gemeente lid. Wat een rust geeft dat. Het mooie is dat ik dit zie als een zegening, God liet zien dat Hij niet iemand vastpint aan regels en wetten, maar dat Hij God is, Schepper, Plaatser en Redder van alle mensen. Hij geeft vrijheid.

GOD heeft alle mensen onder de ongehoorzaamheid besloten, juist om Zich over allen te ontfermen.
Romeinen 11:32


De hele wereld en alle mensen zijn het eigendom van Christus Jezus. Hij betaalde immers de losprijs voor allen.
Romeinen 10:12; 1Timotheüs 2:6



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...