zondag

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?


 

Met wie sluit God een Nieuw Verbond? 

Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord van Yahweh. Jeremia 31: 31, 32

Ook in het NT gaat het over een nieuw verbond. Het gaat hier ook over Israel en niet over de kerk of gemeente. In de brief aan de Romeinen legt Paulus dit over Israel: hunner is de heerlijkheid en de VERBONDEN en de wetgeving en de eredienst. Romeinen 9: 4hunner is de heerlijkheid en de VERBONDEN en de wetgeving en de eredienst.

De gevolgen van dit nieuwe verbond zijn met geweldige zegeningen, die in de afgelopen 2000 jaar nog niet gebeurd zijn:

Maar dit is het verbond, dat Ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord van Yahweh: Ik zal mijn wet in hun binnenste schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent Yahweh, want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord van Yahweh, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.

 Jeremia 31: 33, 34

Hun ogen zullen geopend worden, zodat zij het heil Gods zullen aanschouwen Lucas 3: 6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...