donderdag

Wie maakt de keuze?


Opgegroeid in een christelijk gezin heb ik me wel eens afgevraagd wat Gods bedoeling was met al die kerken en kerkelijke doctrines. Wat is waarheid? Waar moet ik het zoeken? Waarom moet ik altijd die regels geloven en navolgen van de kerk waar ik dan bij hoor of bij wil horen?

Na jaren zoeken en uit kerken weggestuurd te zijn was het enige alternatief: de kerk uitgaan en alles loslaten. Ja alles, de kerken, de bijbel en God ook maar.

Maar God liet mij niet los. Want de vragen bleven in mijn hoofd: Als God zoveel van mensen houdt dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat, waarom hangt je behoud dan af van de keuze die jijzelf maakt? (Volgens de meeste kerken) Je kunt niet eens de keuze maken om geboren te worden. Je kunt niet eens de keuze maken waar je geboren wordt.

Toen ik erachter kwam dat God van alle mensen houdt en alle mensen met Zich verzoend, kreeg het geloof in Hem pas zin. 

Romeinen 5:18 en 19 (letterlijk.vertaald):
18 Zo dan, zoals door één misstap
voor alle mensen tot veroordeling [was],
zo ook door één rechtsuiting
voor alle mensen tot rechtvaardiging van leven.
19 Want net zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens
de velen tot zondaars werden gesteld,
zó zullen ook door de gehoorzaamheid van de ene,
de velen tot rechtvaardigen worden gesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...