vrijdag

Zwijgende vrouwen?

 


Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken. 1Kor 14:34-35

Als je deze tekst leest vallen er een paar dingen op, Jullie vrouwen en eigen mannen. Het lijkt mij over gehuwde mensen te gaan. Een niet gehuwde vrouw of weduwe kan het niet eens aan haar eigen man vragen. Of stel dat je als vrouw veel meer weet dan je man, moet je dan je leven zwijgen tot hij eindelijk meer dan jij weet en je je kunt laten onderrichten? Dan staat er : in de gemeente, waar is dat? in een samenkomst of thuis als men met elkaar eet en over Gods woord spreekt? Ik denk eerder dat het te maken heeft met je houding als vrouw naar je eigen man. Het is niet goed voor je relatie als je je man openlijk corrigeert. De meeste man/vrouw teksten uit de bijbel gaan juist over je houding naar elkaar, elkaar liefhebben, onderdanig zijn hoef ik niet aan alle mannen, maar alleen aan mijn eigen man, al vul ik dat natuurlijk op mijn eigen manier in. Verder heb ik geen gemeente, wanneer zou ik dan moeten zwijgen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het oude en nieuwe verbond, voor wie?

  Met wie sluit God een Nieuw Verbond?  Zie, de dagen komen, luidt het woord van Yahweh, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda...